måndag 25 augusti 2014

Vänliga veckan i politiken?

Nu har jag varit kritisk mot rikspolitikens valfläsk, klyschor och utspel ett tag. På kvällens fullmäktigemöte i Strängnäs var dock samtalstonen vänlig och seriös (om man bortser från de ständigt arga männen från SD.)

Nu ska jag vara snäll och försöka hitta bra förslag:
En sak som är bra är att alla partier säger att jobb till alla är ett viktigt mål, kanske inte så konkret, men bra att Borg säger att 250.000 nya jobb är "bara början". Jag tänkte att han knappast kunde vara nöjd med en arbetslöshet kring 8 procent efter åtta år vid makten.
Lite oklart om målet dock, sossarna får en guldstjärna för att de faktiskt sätter upp ett mål, lägst arbetslöshet i Europa, men först 2020, efter nästa val.

Jättebra tycker jag det är att moderaterna nu har affischer där det står något om "mindre klass", och jag är ganska säker på att de syftar på skolklasser inte arbetarklassen. Skämt åsido så utgår jag ifrån att det är allvarligt menat, även om jag inte vet hur man ska detaljstyra på det sättet, samtidigt som jag läser att M vill att rektorerna ska "få större frihet". Jag kan också gilla att FP vill höja lärarlönerna, men samma frågetecken där, FP förespråkar också att politiker inte ska "lägga sig i" utan dela ut skolpeng och låta rektorer få agera ännu mer fritt.

M-parollen "inte bidrag" blir nog föremål för reaktioner, men jag tror inte att man menar att ta bort barnbidrag eller studiebidrag, men kanske bostadsbidrag, nej knappast. Det ska nog tolkas lite friare. Hur som helst så är det (trots delvis negativt kampanjande av främst Stockholmsmoderater) väldigt många fina ord på affischerna.

Mer positivt, ur en kommunal partifolder jag fick i dag:
"Demokratin måste hela tiden återerövras, där alla människor ges lika värde och mångfalden bejakas.
Vi lever i en global tid, men försvaret av demokratin måste ske på lokal nivå där vi alla har ett ansvar."

Förbannat bra uttryckt - av en Strängnäspolitiker i FP! Bravo, Margareta F!

Har läst SD:s alla foldrar, med tjusiga bilder på en glad Jimmie Boy. Har lite svårt att hitta något konkret och seriöst förslag, men tycker att det känns fräscht att de talar om de "grönröda". Till slut finner jag ett förslag som jag nog kan gilla, fast det inte är så konkret: "strängare krav på importerat kött".

Man måste förstås alltid fundera över vilka värderingar som är styrande.

Inga kommentarer: