tisdag 5 mars 2013

Fler bussar!

Busstrafiken blev faktiskt bättre i Sörmland under fjolåret. Det beror främst på att det fungerade dåligt när allt skulle bestämmas av landstingsledningen i Nyköping och genomföras av Länstrafiken. Nu har kommunerna direkt inflytande över vilka bussar som går inom den egna kommunen. För Mariefredsborna innebär det att besluten fattas något närmare, i Strängnäs.
I kväll var dock representanter för kommunen och Länstrafikorganisationen och lyssnade på områdesstyrelsen i Mariefred.
Flera förbättringar utlovades, men en rad allvarliga brister finns - som leder till att folk i stället för att försöka åka buss tar bilen till Läggesta, kör hela vägen till arbetet med bil, skjutsar skolbarn med bil, åker och hämtar ungdomar med bil, åker hem från restauranger och fester med bil (hmm) eller flyttar ifrån orten. Det är problem som ställer till det i vardagen och som i förlängningen är dyrbara för kommunen.
Nu tycker jag att en viss insikt om detta börjat spridas i kommunhuset, men fortfarande är det långt kvar tills bristerna åtgärdas fullt ut.
 Allt för stora förhoppningar sätts till tågtrafiken. Kommunalrådet JP talar ofta om den halvtimmestrafik som ska bli tack vare mångmiljonsatsningen på nytt spår och ny station i Strängnäs. Men SJ säger att Svealandsbanan är olönsam och kommer inte köra ett enda extra tåg om de inte får betalt. (Sen återstår problemen med att tågen inte håller sina tider, att de ofta är proppfulla samt att biljetterna är svindyra.)
  Det kommer att kosta mycket mer, så är det. Kommunens beslutade mål om större andel som åker kollektivt samtidigt som det blir många fler medborgare kräver inte bara fler tåg utan också fler anslutningsbussar. Men det räcker inte, tågen måste kompletteras med bussar som går över kommun- och länsgränser. Vi kan inte skydda ett (avskaffat) tågmonopol genom att inte köra bussar till/från Stockholm.
 Många av oss älskar tåg, men man måste erkänna att tågtrafik är inte särskilt flexibel när bostäder och arbetsplatser och andra resmål finns utspridda i alla riktningar.
Fler bussar och komplement med mindre bussar!
 Det kostar, visst, men i SL-området (som jag faktiskt ser på andra sidan viken, men som avskiljs av en osynlig länsgräns) satsas flera gånger så mycket på bra kollektivtrafik. Där diskuterar politiker om månadskortet ska kosta 750 eller 790 kr. Här betalar vi över 2.000 kr bara för att kunna åka till Sthlm, plus ev. SL-kort och länstrafikkort. Noterbart är att de som bor i Bålsta utanför Sthlms län kan köpa ett SL-månadskort f dryga tusenlappen och att det finns avtal även för bl a Gnesta.
Men inte Strängnäs.

Några förslag:
1. Till hösten: Se till att alla gymnasieungdomar garanteras busstrafik direkt från Mariefred till Strängnäs, och att de kan ta sig hem även efter kl 17, samt att det finns några avgångar med linje 305 även på veckosluten!
2. Till nästa år: Se till att när avtalet med SJ förnyas så blir det fler tågavgångar så att inte folk behöver vänta upp till tre timmar på kvällar. (Alternativt se till att SJ el ngn annan kör kompletterande busstrafik!
3. Till nästa år: Se till att länsgränsen inte får betydelse! Samordna biljettsystemet med SL:s och förhandla fram avtal om regionala månadskort samt bussar Strängnäs/Mariefred-Sthlm!
4. Till nästa år: Öka antalet resande och intäkterna genom mer information, enklare biljettköp och rejäl ersättning till bussentrepenörerna om de får fler resande!
5. Till 2017: När tågtrafiken utökas se till att planera för hela infrastrukturen, bl a fler p-platser (fullt vid Läggesta i morse redan kl 8.25.)

Inga kommentarer: