måndag 15 december 2008

Bred oppositionskritik

Den nuvarande majoritetspakten i Strängnäs har agerat på ett klumpigt sätt i förhållande till oppositionen. Förslag från oppositionspartier avfärdas med skenargument. (Inte alltid, vissa visar prov på öppenhet och vilja till samförstånd.)

Det gäller t ex frågan om att utreda Sevabs ägande, vilket jag föreslog i en motion för snart ett år sen. En motion som majoritetspakten vill begrava.

Samtliga oppositionspartier är kritiska mot denna hantering. Några personer började skissa på en debattartikel och efter en del strykningar och putsningar undertecknades den av fem partier. V valde att inte skriva under eftersom texten framhöll fördelar med en ev försäljning av delar av Sevab.
Det kan jag förstå, och jag skulle inte formulerat mig så (mfp har inte tagit ställning till en ev försäljning eftersom det aldrig tagits fram beslutsunderlag). Men om man ska skriva en gemensam artikel med fem partier så får man vara öppen och generös.
Det hör till rollen som politiker om man tar den på allvar.
Därför tycker jag att ledarskribenten i EK är lite orättvis i sin kommentar.
(Särskilt m tanke på att han på ledarsidan i tidningen håller med oss i sak och ger en rejäl känga åt majoriteten. Jag citerade f ö den texten i kväll i KF.)
http://www.ekuriren.se/link.php?id=775943

1 kommentar:

Anonym sa...

Det hade naturligtvis gått att omarbeta artikeln så att V hade kunnat vara med. Men tiden från KS till KF räckte inte, det var på håret att vi fick in debattartikeln i tid trots vädjande till redaktörerna. Är mycket glad att vi fem lyckades !
Maria