måndag 3 november 2008

Kommunalskatten höjs - och spenderas på pansarvagnar

Rapport fr ännu ett maratonlångt möte med kommunstyrelsen:

1. Bolagisering av VA och renhållning samt försäljning t Sevab: Jag framförde kritik mot att överlåta kontroll av sådan viktig verksamhet till ett energibolag som kommunen bara är delägare i - och som kommunen kanske inte bör behålla ägarandelen i för evigt... Vi var flera som var skeptiska tidigare, men nu hade kommunchefens förslag till avlövning av samhällsbyggnadskontoret accepterats av såväl sossar som moderater.

2. Inrättande av arbetsutskott som ska förbereda ärendena inför KS-mötena:
Till slut togs detta beslut. Jag fick KS-ordföranden att lova att alla partier ska ha rätt att utse ett ombud som får vara med i utskottet, dock utan rösträtt. När de fem ledamöterna skulle väljas ville moderaterna som enda parti ha två platser. Det innebar att vi fick dra lott och jag vann och valdes därmed in i utkottet.
Nu återstår att se om vi kan få igång ett konstruktivt och effektivt utskottsarbete, så att vi får en tydligare politisk styrning och mindre av tjänstemannastyre.

3. Kommunikationspolicy:
Det tidigare förslagets skrivningar signalerade att anställda i kommunen inte ska få uttala sig fritt. Nu hade kommunchefen gjort om förslaget och vi kunde besluta om en bra policy.

4. Demokratiberedningen ska upplösas. Den nya majoriteten s-fp-c vill peta Erik Berg (sp) som ordförande och sätta dit en sosse. För att sätta stopp för alla förslag om utveckling av den kommunala demokratin? Beslutet drevs igenom med röstsiffrorna 7-6.

5. Militärfordsonsmuséet ska subventioneras av kommunen. "Ett dagis för medelålders pojkar", som en ledamot sa. Även i denna fråga var det tydligt att moderaterna låtit sig övertalas att acceptera ett ogenomtänkt förslag. Jag och miljöpartisten var de enda som röstade emot.

6. Ekonomin ser lite ljusare ut. Mariefredsnämnden ser ut att klara årets budget och det verkar som att kommunens skolor fått ner sina kostnader. Resultatet lär blir några miljoner i "vinst" för 2008.
Men fortfarande saknas ordentlig kontroll över ekonomin. Man glömmer att budgetera, man budgeterar helt fel och man är alldeles för långsam med revisionsrapporter osv.

En sammanställning av de många projekt som handlar om markexploatering visar att dessa affärer sammantaget går med förlust. Trots att kommunen säljer mark, som varit bokförd helt utan värde.
Så lär det vara de närmaste åren, även fast tjänstemänen hävdar att i princip ska det bli överskott så småningom. Det återstår att se... Helt klart är att dessa utgifter inte tas på allvar i kommunen. Hittills.

Slutligen fastställdes kommunalskatten, som alltså går upp 90 öre nästa år. Dvs 0,9 procent av din inkomst.
Moderaterna yrkade på oförändrad skatt, men även fast jag är kritisk till höjningen, så måste jag acceptera att budgeten är klubbad (redan i juni), och den går inte att riva upp nu. Som politiker kan jag inte försöka sätta käppar i hjulen. Därför avstod jag från att delta i beslutet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Det innebar att vi fick dra lott och jag vann och valdes därmed in i utkottet."

Jag trodde det var de "Fyra Fria" som vann. Men Du kanske är de "Fyra Fria"?

"så att vi får en tydligare politisk styrning och mindre av tjänstemannastyre."

Ibland är Du så uppfriskande naiv, Dag.

Dag Bremberg sa...

Ja, rent formellt var det väl "Fyra Fria" som vann, men rent fysiskt så var det jag som så att säga utförde lottdragningen. Och en blogg ska väl vara lite "jag-aktig", eller hur?

Att du tycker att jag kan vara "uppfriskande naiv" tar jag som en komplimang.
Sen tycker jag nog att du kanske själv var naiv när du i dag - efter att tidigare varit så kritisk - ställde dig bakom avtalet med militärnostalgikerna. Ytterlgiare ett avtal utan bindande villkor, där vi inte vet vad det blir för verksamhet eller uthyrning i andra hand....
Men, men ofta är vi ju ändå överens när vi påpekar brister och ifrågasätter kostnader.