fredag 29 augusti 2008

Gorsingeaffären i tidningen

Vår kritik mot planerna för Gorsingeskogen uppmärksammas och kommenteras i ST/EK idag:

http://www.ekuriren.se/link.php?id=726221

För dem som tror att försäljningspriset är ren vinst. Ett räkneexempel:
Jag har en naturtomt som jag förhoppningsvis skulle kunna sälja för 500.000 kr (om inte marknaden fortsätter neråt...). Om jag skulle satsa 300.000 kronor på att spränga och fylla ut så den blev platt, skulle jag då få ut 800.000 kr? Nej, den risken skulle inte jag ta.

Om kommunen spenderar 92 miljoner kronor och sedan - enligt en uppskattning - säljer mark för 200 Mkr. Då blir saldot 108 Mkr mer i kassan.
Men kommunen har gjort sig av med en tillgång. Frågan är då vad var värdet på den? Ja, inte är denna mark i dag värd mindre än 108 Mkr. Om kommunens ansvariga tjänstemän tror det så bjuder jag 108 Mkr direkt. (Och Kilenkrysset borde vara beredda att betala mer än jag...)

Varför inte sälja marken direkt på öppna marknaden?
Varför låsa upp så mycket kommunala pengar, när vi inte klarar investeringar i förskolor och cykelbanor m.m.?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bravo!
Absolut en helt riktig analys.
Sälj marken och ta pengarna.
Det finns säkert många svarta hål att stoppa dom i.
Kommunen som mark o fastighetsförsäljare är ingen höjdare.

Bror Duktig

Lotta Grönblad sa...

Allvarligt jag vet inte riktigt om man kan se det som du gör Dag å andra sidan har ingen övertygad mig ännu om att det skulle vara en sån bra affär . . . / L

Dag Bremberg sa...

Jo, man måste ta med i beräkningen att kommunens mark är en tillgång. Om man inte gör det så är det av ideologiska skäl; att man anser att alla offentliga tillgångar bör privatiseras. Har sossarna öht funderat på vad man vill med de kommunala tillgångarna?
Ska vi sälja allt, utom Sevab?