lördag 14 juni 2008

Ett seriöst alternativ

Jag känner mig mycket nöjd med den alternativa budget som Mariefredspartiet lägger fram och som presenteras i korthet i ST i dag:
http://www.ekuriren.se/link.php?id=696302

Vi väljer en mycket tydlig prioritering av barnen.
Vi väljer att inte höja skatten mer än absolut nödvändig.
Vi väljer också att göra besparingar där det är möjligt.

Vi väljer därmed "en tredje väg" mellan
å ena sidan "högeralliansens" något populistiska skuggbudget med oförändrad skatt och alltför svagt resultat
och å andra sidan "vänsteralliansens" stora skattehöjning utan tydliga prioriteringar och försök att rationalisera. (Ursäkta att jag för enkelhets skull använder dessa vänster-höger-begrepp som allra oftast stämmer dåligt i vår kommun.)

2 kommentarer:

Lotta Grönblad sa...

Hej Dag

Jo, jag läste om er budget bortifrån Spanien. Verkar vara en väl avvägd historia! Oxå gillar jag att du är nyanserad.

Jag vill gärna se breda politiska lösningar om skolan, så jag hoppas vi kan samabeta.Därför tycker jag det är synd att m kd sp budgeten är så hårt driven mot nedläggelse och utförsäljningar.

häls Lotta

Dag Bremberg sa...

Hej, Lotta!
Tack för vänliga ord (trots att jag gjorde en förenklad beskrivning av alternativen).

Kul att du är öppen!
Vi borde kunna nå breda överenskommelser relativt snart om bl a de nya ansökningarna om friskolor och hur elevpengsystemet ska förändras så att det blir mer stabilt och rättvist.
Det gäller att inte förvaltningsperspektivet eller budgetperspektivet får överhanden över barnperspektivet!