torsdag 29 maj 2008

Upp ur floskelträsket!

Vissa politiker som nu hamnat i opposition hävdar idag (bl a på Margits blogg) att ingen del av de nya skattepengarna får slösas bort på "kostnader".

Men om vi nånsin ska kunna använda pengarna verkligt effektivt då måste vi bli konkreta;
då måste vi se hur resurserna faktiskt brukas i verksamheten.

När beslutsfattare på central nivå (KF/KS) tillför eller skär bort stora belopp till förvaltningarna, då är det risk för ineffektivitet. Extrapengar tenderar att spenderas på ett sätt som inte skulle prioriterats om den politiska viljan fick genomslag.
Å andra sidan innebär inte centralt beslutade resursminskningar att onödigt slösaktigt spenderande upphör.
Det som faktiskt sker är att förskolechefer avstår från att ta in vikarier, att rektorer varslar nyanstälda, unga lärare (fast apparaten är så trög så det tar över ett år innan nån slutar, under tiden är verksamheten och personalen i ett tillstånd av onödig osäkerhet).

Jag tycker att vi ska fatta beslut om tydliga politiska mål som klart anger ambitionsnivån. Det är inte rektorers ansvar att inför föräldrar förklara varför de i sin budget skurit ner så att lärartätheten rasat från 10 till cirka 7 på ett år (ex Mariefreds skola 2008). Rektorer ska inte ägna massor av tid året om åt budgetarbete.
Som det är nu fungerar det inte bra i verksamheterna - även om man kan hävda att elevpengsystemet per definition alltid fungerar, som system. Det finns en inställning hos vissa politiker som påminner om hur partipamparna i Sovjet kunde sittta och hävda att produktionsplanerna fungerade - visst, fast det på många håll var brister, kvalitetsproblem och missnöje.

I bland när problemen inom skolan med lärarlösa lektioner, gamla böcker, datorbrist etc, lyfts upp, så har ledande moderater medgett att det inte fungerar bra - men med det ständiga tillägget att "det handlar inte bara om pengar".
Det är ju sant. Det handlar delvis om pengar; för lärare måste få löner och nya läromedel kostar.
Men det handlar också om att vi behöver genomlysa själva verksamheterna, fastställa tydliga mål som leder till konkreta åtgärder, återrapportering, utvärdering etc.
Men detta sker ju inte. Jag har inte sett någon som helst förändring sedan valet. Och då har jag ändå suttit i den lokala skolstyrelsen och Mariefredsnämden.
Så påståendena från den förra Alliansens ansvariga politiker om att allt fungerade bra, allt var på rätt väg och allt skulle vara bra i all evighet, amen - det är inget annat än tom retorik.
Politiker måste ta sitt övergripande helhetsansvar, inte skylla alla problem på rektorer och förskolechefer.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dag,
Även om vi är överens om mycket så skiljer det sig åt när det gäller ekonomin i skolan. Jag hävdar med bestämdhet, och jag gör det utifrån min relativt långa tid i BUN, att det är först nu som vi har börjat diskutera ekonomin på lika villkor med kontorets ekonomer samt att vi har hittat ett system, elevpengen, som innebär dels en rättvisa i förelningen av ramen samt dels innebär att vi som politiker kan se bakom den bild som verksamheten försöker ge.
Första gången jag uppmärksammade att pengar rann ut okontrollerat var när Paulinska skolan översteg sig budget med 3-4 miljoner årligen. Ingen kunde förklara för oss politiker varför. Det visade sig att lärare vikarierade för varandra under ordinarie arbetstid och när man gjorde det så tog man ut en extra lön. Det var mycket bråk under den här tiden och skolledning med personal fick föräldrar och barn att gå ut och demonstrera. Vi tog stor politisk skada då men det resulterade i att rektorns sa upp sig och flyttade från stan. Hade vi som politiker då varit lika sampratade som nu så hade skolekonomin varit mkt bättre idag och därmed också den skola som våra barn och ungdomar går till.
Denna mandatperiod avslöjade jag att Thomasgymnasiet fick pengar för 900 elever men hade bara kostnader för 800 elever. Så fort jag pekade på det så vidtog kontoret åtgärder. Thomasgymnasiet fick betala tillbaka en del och elevpengen kom till och blev offentlig. Så min fråga till mig själv och som ni andra också ska fundera på - hur mycket pengar har vi i onödan använt till skolan? eller ställ den så här - hur bra skola skulle vi inte kunnat ha om pengarna hade används rätt?
Så Dag, med handen på hjärtat, det här är inte retorik utan det här är ett sätt att få kontroll på en dålig hushållning av våra invånares skattepengar. Och det var den gamla alliansen på väg att få.
Håkan Bertilsson
Strängnäspartiet

Dag Bremberg sa...

Hej, Håkan!
Ja, vi är överens om mycket och det du nämner är goda exempel på hur illa det kan fungera ute i verksamheterna.
Det viktiga nu är att se till att allokera resurser där de används på det sätt som fastställts gm politiska beslut. (Oklart i dag om kommunen prioriterar en viss pesonaltäthet i förskolan, elevassistenter i grundskolan, rektorer eller gymnasieskolan...)

Jag förstår att man kan gilla elevpengsystemet, för att det är så enkelt och tydligt, men vid det här laget borde väl alla ha insett att det inte fungerar perfekt...
Du skriver att det är rättvist. Visst, men bara i en mkt begränsad mening. Är det rättvist att en skola får lika många kronor för den första eleven som för elev nr 798? Och lika mkt för en skötsam elev som en med massor av svårigheter? Det är knappast rättvist för en rektor på en kommunal skola som inte själv kan bestämma hur många eller vilka elever man ska ta emot.
Det är inte heller rättvist att eleverna just i år ska ha massor av lärarlösa lektioner medan förra årets elever hade tillgång till en vikariepool och fick skolresor, teaterbesök etc.
Rättvist eller inte, men effektivt är det inte att ständigt omorganisera klasserna.
Det är inte heller förnuftigt att kommunen varslar ett hundratal unga, nyanställda - varav många hoppar av innan de segdragna uppsägningarna trätt i kraft. Det är extremt kortsiktigt när vi vet att elevantalet redan är på väg upp i de lägre årskullarna. Nyrekrytering är oerhört kostsamt. Det vet du säkert.

Så visst finns det mycket att göra, och jag tror inte det räcker med budgetbeslut. Jag tror att det som behövs är ett nytt perspektiv; att sätta eleven i centrum, som Maria von B uttrycker det nu. Möjligen kan vi vara överens om vad som behöver göras, man jag delar absolut inte uppfattningen att allting var bra och under kontroll fram till "maktskiftet".

Anonym sa...

Först och främst en eloge Håkan! Well put!

Och sedan Dag! Nu tycker jag Du blev en riktig gnällspik! Om Du nu tycker att politiken inte har formulerat de där målen Du önskar - varför formulerar Du inte ett förslag för oss andra att ta ställning till. Att ständigt bara talat om vad som INTE görs eller tycks eller skrivs, konstituerar ett missnöjesparti och så har jag hittills inte uppfattat Dig. Så visa nu istället lite konstruktivism och lägg konkreta förslag.

Och visst ska vi inte skylla allt ont på våra rektorer, men vi kan ju inte låta bli att inse att dessa har känt till förändringen i elevtalen mycket länge utan att vidta de åtgärder som vi som politiker kan ha haft anledning att förvänta oss att de skulle vidta som en del av sitt uppdrag, eller hur? Och hade de gjort det så skulle dagens situation aldrig uppstått.

Anonym sa...

Dag,
det här kräver nästan en träff. Per-Erik, du och jag samt ngn mer från sp. Ngn mer kanske? För det är delar i ditt resonemang som jag kan bemöta samtidigt som det är delar där du har rätt. Så vad sägs?
Håkan Bertilsson
Strängnäspartiet

Dag Bremberg sa...

Hmm, Mats, visserligen skrev du det där väldigt sent, men...
du vet mycket väl att jag lagt fram ett antal förslag
(och häromdagen skrev du att det var slöseri med kommunens resurser att lägga fram förslag som inte får majoritet).
Den dåvarande Alliansen röstade ner nästan alla förslag utan att bemöda sig en diskussion. Ett undantag var att KF köpte mitt förslag om att i strategiska planen inte bara ha betyg som mål, utan även resultat på nationella prov. Men sen har man (förvaltningen) inte brytt sig om att ens redovisa de resultaten...
Det är massor av saker som behöver utvecklas och förbättras i skolan. Dessa kommer jag fortsätta att lyfta fram, även om det skulle vara mer bekvämt att stämma in i den moderata kören om att allt är så bra, så bra.
Men Mats, du har väl inte missat att det nu är en ny låt, en bitter klagosång med körledaren Maria.

Anonym sa...

Tvärtom, Dag! Någon klagosång är det inte. Snarare en jubeldito! Över att äntligen slippa nejsägarna och "gammelgänget" - de som bara vill göra som vi alltid gjort.
Nu kan vi och Moderaterna äntligen framföra vår egen politik utan att behöva ta hänsyn till veton från herrar Folkpartister. Nu kan vi bli som Du!

Dag Bremberg sa...

Kul att du har en så positiv syn i dag, Mats!
Själv sjunger jag
"jag vill ju va som du-u-u!"

Margit Urtegård sa...

Hej Dag och Mats.

Ingen kan säga att det är tråkigt med politik, vad ni är roliga i dag...jag vill va som du-u-u... Har ni plats till tjejer också i duakören?:-))). Det är ingen bitter klagosång Maria v Beetzen sjunger Dag, hon är alltid glad och har mycket humor. Sen är hon klok, det kommer du också att upptäcka. Jag sjunger helst: "I did it my way".

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Jag har redan upptäckt att hon gärna skrattar, t ex när KF-ordföranden varit hånfullt emot Lena i (mp) eller David i (v).
Sen ha hon ju sagt ett antal roliga saker, som att Mariefredsbarnen kan cykla till Åker, om de inte är nöjda med sin skola.

Margit Urtegård sa...

Hej igen Dag.

Du kommer att gilla Maria om du ger henne en chans. Det du beskriver här ovan låter inte som den Maria jag blev känd med för många år sedan och som jag uppskattar mycket.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Jag vill inte diskutera en namngiven person så här på bloggen. Det var olyckligt att det blev så, så jag tycker att vi sätter punkt här. Gå ut i solen och ha det skönt!
Så kan vi återgå till de politiska sakfrågorna en annan dag.

Anonym sa...

Det finns hål i alla verksamheter som jag talat om ganska länge nu men ej fått reaktion för många politiker (gamla) inte tar en på allvar och förstår inte att man kan se över blocken och inte bara ha inställningen att höja skatten, höja skatten osv. Man måste se över verksamheterna noga och sätta ansvar och uppföljning på respektive ansvarig tjänsteman. Hur ska vi politiker annars kunna lita och besluta på ett förståndigt sätt. Pengar rinner ut i "hål" som jag kallar det och det gäller att lokalisera dessa och täppa till dem. Internfakturering och andra "min verksamhet" tänkande måste suddas ut mer.

Dag Bremberg sa...

Ja, jag tycker som du, Freddy. Det är nog så att många av de politiker som suttit med länge ha blivit vana vid att låta verksamheterna rulla på och inte "lägga sig i" vad cheferna gör.
Dagens kommunstyrelse var ett tydligt exempel på att det finns massor av kritiska frågor, men efter långa diskussioner så blir det alltid som tjänstemännen föreslagit.