fredag 16 maj 2008

Fel höja partistödet

ST/Kuriren meddelar i dag att kommunledningen ska anställa en politisk sekreterare, som blir Lotta Grönblad (s). Det visste ni som får mitt nyhetsbrev redan i måndags.
Redan vid det möte som hölls då med kommunalråd och partiledare framförde jag kritik.

Det är fel att höja partistödet för att kunna skapa en ny politisk tjänst. Detta kan majoritetspartierna inte göra utan att höja även stödet till övriga partier, men stödet är per fullmäktigeledamot så de små partierna får inte så mycket mer.
Mer pengar brukar väl ändå tacksamt tas emot, men det är knappast vad partierna behöver, i synnherhet inte de tre rika partier som nu bildar allians i vår kommun.
Jag tycker att det är fel när nr 1 på agendannu borde vara ett seriöst försök att återskapa medborgarnas förtroende.

Sen kan det iofs vara bra att majoriteten har en politisk sekreterare så att inte kommunens tjänstemän tvingas hålla på med politiskt arbete. En förutsättning för att det ska bli ordning är att kommunchefens roll klargörs. Han har varit det moderata kommunalrådets högra hand, men vilken roll får han nu? Han gjorde väl inte sin position bättre genom att ha en presskonferens där han föreslår nedläggning av tre skolor på landsbygden. Jag tolkar det som att det var en ren provokation mot den nya politiska ledningen.

Lotta är f ö en väldigt duktigt och driftig person. Jag undrar om fp och c fattar vem de släpper in i den inre kretsen. De andra sossarna har ju varit blygsamma i förhandlingarna om makten, men Lotta kommer inte att vara timid.

5 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Jag håller med du, något som framgår av mitt eget blogginlägg i dag. Jag undrar vad kommer härnäst? Inget hindrar väl "elefanterna" i den nya alliansen att sno ännu mera skattepengar?! Att folk blir upprörda är helt naturligt.

MVH Margit

Anonym sa...

Vad är det egentligen för snack att Anna Stenström skulle göra något politiskt arbete? Såvitt jag vet så kallar hon till sammanträden och gör säkert en hel del rena sekreterarsysslor till Kommunalrådet. Men ett sådant måste ju ha en sekreterare. Därom råder väl ingen tvekan.
En Politisk Sekreterare dock skall ju vara den som formulerar beslutsförslagen. I Lottas fall t.ex. uppenbarligen målen i den strategiska planen (något som jag tyckt att vi skulle ha en fullmktigeberedning kring).

Idag formulerar den av flera så förkättrade Kommunchefen (jag tycker han gör ett utmärkt jobb! Precis det vi har anställt honom för att göra. Att vi sedan inte gillar resultatet är en annan sak) ett tjänstemannaförslag som politikerna oftast tar ställning till. Formellt är det ju alltid ordförande som ställer förslaget.
I framtiden är det väl således Lotta som ska formulera dessa.

Dag Bremberg sa...

Jag har sagt det tidigare: jag har ingen aning om ifall kommunalrådet gett uppdrag i korridoren åt tjänstemän. Kanske har andra i Alliansens ledning också varit involverade. Men jag vet inte, när jag sitter i KS och KF och får deras förslag på bordet - och det är illa.
Det måste vara tydligt vad som är politiska beslut och direktiv och vad som är tjänstemannautlåtanden. Detta har inte varit tydligt och då fungerar inte demokratin som den ska.
Även om du kanske varit nöjd med inriktningen på besluten, så har inte jag varit det. Slöseri med pengar på bl a campusprojektet, skandalös beslutsvånda map Sevab och Jägmästaren, drastiska, kortsiktiga nedskärningar i skolan och på förskolor, usla prognoser och ryggradslöst agererande gentemot särintressen.
Och oavsett politiska värderingar: det kan väl inte var bra när tjänstemän lägger fram förslag som sen KS-ordföranden utan motivering tar bort från dagordningen.

Anonym sa...

Snälla Dag! Så myckeet har Du väl ändå lärt Dig att ingen tjänsteman kan ställa förslag till beslut i en politisk församling. Det är alltid ordföranden som ställer förslaget (som förvisso oftast formulerats av tjänstemän) och ingen annan. Tjänstemännen formulerar sig ju inte heller fritt (utom möjligen då det gäller Tredje Backe!) utan baserar sig på de beredningar och samtal man har med "sina" politiker. Själklart.

Dag Bremberg sa...

Snälla, Mats! Nu missförstår du (med avsikt?) eller leker med ord.

Det händer ofta att tjänstemannautlåtanden med färdiga beslutsförslag läggs fram på politikernas bord i bl a kommunstyrelsen och Mariefredsnämnden. Huruvida det har förekommit samtal med någon enskild politiker eller någon grupp brukar inte redovisas.
Detta är ett demokratiskt problem, och det har ju konstaterats även av personer i den allians som du tillhörde.
Jag har hopp om att det kan bli mer öppet och tydöligt nu.