tisdag 27 november 2012

Vi och SP vill omfördela till de yngsta

Uppdaterat: på Facebook blev det lite reaktioner, men mejla gärna mig direkt - även med kritik, jag tror inte att jag har något facit.

Budgetdebatt i Strängnäs kommunfullmäktige i kväll:
MFP och SP la gemensamt budgetförslag med mer pengar till skolan än i något annat förslag (15 miljoner kr plus).
Dessutom mer pengar till äldreomsorgen.
(V ville ge ännu mer till socialnämnden, men finansierat med en skattehöjning.)
Glädjande att M la en liknande skuggbudget och att KD var inne på samma spår. Positivt är väl också att nu börjar äntligen representanter för C, FP och S tala om att de också vill prioritera "vård, skola och omsorg".

SD la ett förslag som byggde på felaktiga beräkningar av hur de skulle spara pengar på att strypa invandringen ("stänga av huvudkranen"), bl a genom att kommunen (olagligt) skulle skicka läkare, lärare och annan personal för att hjälpa "på plats". Läs: skicka kommunens skattepengar till Afrika för att försöka hindra flyktingar att komma hit. SD-ledaren sa att SD nu är  tredje största parti och att han tror att vi alla kommer att kunna "samarbeta" med dem.

Jag tyckte att det var viktigt att tydliggöra att vi i MFP aldrig kommer att gå in i ett organiserat samarbete med ett parti som inte står upp för demokrati och humanistiska värderingar. Jag sa också att jag förutsätter att inget annat parti kommer att gå i allians med SD och att de aldrig kommer att få egen majoritet.

De två SD-ledamöterna blev mycket upprörda, men angrep bara mig som person ("'älskar sin egen röst" etc). När flera andra ledamöter sen ställde frågor om deras budgetförslag och sätt att räkna kring flyktingar så gav de inga klara svar. De fortsätter att hålla uppe en fasad, där de låtsas kunna satsa massor av pengar på olika verksamheter, utan att finansiera det på annat sätt än genom att påstå sig kunna minska kostnader för flyktingmottagande etc.
De har en blind fläck måste jag säga, men jag fortsätter att hävda att vi ska lyssna på deras förslag och diskutera dem. Deras folkvalda ledamöter ska behandlas med respekt, men om deras förslag inte är rimliga måste de bemötas.
Konstigt tyst från kommunalråden i den debatten, men andra ledamöter från V till M var bra.

Börjar efter cirka 3.10:

http://webservice.se/Live/default.html?fb_action_ids=10151166755158668&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Inga kommentarer: