torsdag 15 september 2011

Skandalöst förslag om skolmaten

Strängnäs kommuns "måltidsutredning" (tjänstemän) föreslår att all mat ska lagas i centralkök, förskolor ska tvingas att beställa mat endast från kommunens "produktionskök". En ledande C-politiker säger att det blir "ordning och reda". Som om det var det matdiskussionerna handlat om...

Detta förslag strider helt mot de uttalanden som gjorts av bl a Jens Persson (C), jag uppfattar att de också strider helt emot de beslut som fattats av kommunstyrelsen - där faktiskt en majoritet förespråkat lokalt tillagad mat, liksom mer av närproducerat och ekologiskt.

Samtidigt som detta centralistiska byråkratförslag dimper ner i min mejlbox från Googles bevakning av Strängnäs, så får jag i samma mejl en länk till en insändare från en mamma som beskriver hur den centralt producerad matens "kvalitet" verkligen är:
http://ekuriren.se/ledareasikter/insandare/1.1184653-barnens-mat-ingen-trevlig-upplevelse

2 kommentarer:

3busfrön sa...

Efter att ha skickat en synpunkt till kommunen om vad jag tyckte om maten, ska det nu vara möten om maten på förskolan.

Anonym sa...

Förslag och utredningar verkar komma från en mental miljö som påminner om sovjet. Var börjar man då med kritik ?
En liten detalj, efter att maten skakats och vibretars under transport,
skall ’geggan’ serveras. Jämför med att laga lokalt.
Sedan tycker jag att skolan skall servera frukost innan lektionerna börjar,
de som vill kan komma tidigare och få en bra start, pedagogiska grepp
ger inte något till hungriga elever.