måndag 26 april 2010

Strömavhopp från Demokratiberedningen

Vi hoppar av Demokratiberedningen, samtliga representanter för oppositionspartierna, alltså 12 av 18 politiker. Läs radiorapporten här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=3654186

Det blev väl lite tillspetsat, men det får jag stå för.
Vederbörande - som jag f ö aldrig nämnde vid namn i samtalet med radion - tog det tydligen personligt, att döma av hans sätt ikväll på fullmäktigemötet.
Men för mig är det inte alls personligt.

Det är bara så att demokratin är alldeles för viktig för att reduceras till endast frågor om lokaler och teknik.
Vår krisdrabbade demokrati måste vitaliseras genom att medborgarna ges verkligt inflytande. Det håller inte att ha val vart fjärde år, och sen ska alla politiska frågor avgöras på arbetarkommunens interna möten.
Öppenhet, det är mitt mantra, som jag kommer fortsätta att upprepa, tills droppen urholkat stenen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Dag ! Ja, vi måste sätt stopp för maktmissbruket. Det är vad det är frågan om när politiker ser ett egenvärde i att vara ordförande, att ha en position och ett arvode. Sådant ser vi förmyckt av.

MariavB