tisdag 26 januari 2010

Kommunalrådets hemligheter

Uppdaterat: på KS-möte 1/2 sa KS-ordf Jens att han "lyssnat på oppositionen", alltså tvärtemot vad som stod i tidningen. Någon dementi fick dock aldrig tidningen.

I går på mötet med kommunstyrelsens arbetsutskott skickades tjänstemännen ut. Sen avkrävde kommunalrådet Jens Persson oss andra ett tystnadslöfte. Det gällde att den tillfällige kommunchefen Peter L skulle få fortsätta.
Öppenhet är en viktig princip men vi lovade allt vara tysta tills MBL-förhandlingarna var avklarade, och Jens lovade att meddela oss när vi skulle slippa tystnadsplikten.

Döm om min förvåning när jag öppnar Strengnäs Tidning. Samma kommunalråd hade tydligen redan i går hunnit berätta allt för tidningen. Han passade också på att påstå att oppositionen ändrat sig och uttryckte sig så att det verkade som att vi skulle ifrågasatt Peter som chef. Totalt fel! Den förre (Jan H) var inte bra, men Peter har jag inga som helst invändningar emot.

När den förre chefen köpts ut så sa jag:
utse en tillfällig ersättare, men vänta med att tillsätta tjänsten tills vi hunnit ompröva vilka befogenheter kommunchefen ska ha, och låt den nya majoritet som tar över efter valet få utse chefen.
Hela oppositionen tyckte likadant, men Jens och hans majoritet hävdade att de skulle utse en ny chef redan i vår. Vi blev nedröstade med 7-6 och reserverade oss, vilket framgår av protokoll fr oktober -09.
Jag förväntar mig en dementi.

3 kommentarer:

Ebbe Ollman sa...

Var det också inte du som påpekade det faktum att i och med att frågan om ev förlängning av Lundbergs kontrakt fanns med på dagordningen skulle givetvis pressen fråga om det på en gång? Något som Persson sade sig vara fullt medveten om!

Margit Urtegård sa...

Och jag fick lova att hålla tyst:-), vilken hemsk upplevelse, munkavel är inget jag föredrar att acceptera. Till vilken nytta då kan man ju undra nu.

mariavB sa...

Bra Dag ! Rätt skall vara rätt !