tisdag 1 december 2009

Ingen satsning på skolan

Det har framställts av majoritetsalliansen som att allt fungerar bra i kommunens verksamheter, inklusive skolorna. Ekonomin påstås vara på väg uppåt och solen skiner i Strängnäs.

Men när fullmäktige i går skulle fatta beslut om fördelning av de extrapengar som staten skjuter till (med tydlig adresslapp: behåll personal i förskola/skola), då föreslår S-C-FP-alliansen att det största relativa tillskottet ska ges till kommunstyrelsen!
Barn- och utbildningsnämndens budget höjs endast med 1 procent nästa år. Det räcker ju inte ens för att täcka höjda löner och hyror.

Det är ingen "satsning". Sanningen är att det innebär att de tre senaste årens försämringar inom skolan fortsätter.
Dessutom anslås inga pengar till Mariefreds skola och förskola, utan det ska sen tas ur samma ynkliga budgettillskott.

Märkligt nog så fokuserade de allra flesta partierna på endast tillskottet och glömde helt vilket utgångsläge skolorna har. Så kan det bli, det kan vara svårt att hålla en konsekvent linje. Moderaterna tycks tyvärr svänga lite fram och tillbaka på ett sätt som är svårt att förutsäga, medan vänsterns David Aronsson håller fast vid sin skattehöjarbudget.

I mitt tal poängterade jag att politik handlar om att Vilja och att Våga. Mfp står för att vi vågar prioritera kärnverksamheterna, och då främst förskola/skola.
Så lät det från nästan alla partier innan senaste valet, men hur blev det?
När man får makten är det så mycket enklare att värna de som sitter i kommunhusets korridorer än barnen och verksamheterna i periferin, som Mariefreds brandkår.

I pausen blev jag lite generad när en ledamot sade att jag är den enda som vågar tala klarspråk och att jag är "skolans räddare".
Det kändes lika överdrivet som när jag var elva år och en lärare kallade mig "skolans gangster".
Ifrågasättande var jag och lär väl förbli...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med ledamoten, du är alltid tydlig och konsekvent!!

Med majoritetens oförmåga att prioritera kommer vi alltså att få se ytterligare försämringar inom skolan ... känns inte hoppfullt.

Birgitta E

Cattis Zetterwall sa...

Hej Dag!

Det kanske är just därför som du talar klarspråk, och fortsätter ifrågasätta. Stå på!

Som läget är i vår kommun så lär Mariefreds partiet få fler röster än tidigare. Det lär bli en het debatt här hemma, inför nästa val.

Nästa år blir nog ingen dans på rosor. Vi får se hur budgeten kommer att se ut efter beslut i December.

//Cattis

MariavB sa...

Du har ett tydligt fokus och en inriktning med din politik.Då blir den meningsfull och berör människor. Blir politiken alltför pragmatisk tappar den sin själ. Det finns nog de som har en del problem med "sin politiska själ" i majoriteten, skulle jag tro.