torsdag 21 augusti 2008

Skolstart med frågetecken

Jag skjutsade mina två barn till Roggeskolan i morse,
massor av bilar där, så tydligen är det många elever som har långt och inte får skolskjuts.

Redan första dagen blir det strul då det visar sig att skolan slutar tidigare än aviserat och barnen inte kan åka med den buss som vi planerat och bli hämtade vid busshållplatsen...
Alla föräldrar vet hur svårt det är att lägga familjepusslet så att alla bitar passar varje dag. Skolresor krångar till det ytterligare och det värsta är när skolorna inte håller sina egna tider.
Detta har ett antal gånger ställt till de för oss på barnens gamla skola. Jag hoppas att den nye rektorn där kan skapa mer ordning och att det blir så även på Roggeskolan.

Ett annat frågetecken är de skriftliga omdömen som alla skolor måste börja med nu, enligt regeringsbeslut. Det är utmärkt när man får omdömen som visar vad eleven behöver förbättra i olika ämnen, men i praktiken har en stor del av lärarna inte klarat av detta.
Att då begära att alla lärare ska ge omdömen som "kan vara" betygsliknande, det riskerar att leda till att de pressade lärarna enbart ger "betyg", utan att klara av omdömen eller - vilket är allra viktigast - en individuell utvecklingsplan med konkreta mål, som följs upp!

Det är lätt att på riksnivå ålägga skolorna nya uppgifter varje år. Men det är inte så att alla lärare sitter och rullar tummarna och önskar nya sätt att fylla ut sin arbetstid...
Med tanke på den minskade lärartätheten sedan 90-talets början och problemen de senaste åren med stora variationer i elevantal i olika årskullar, så skulle skolorna behövt såväl mer resurser som arbetsro.

Nå, vad tyckte barnen om nya skolan då?
"Alla var totalblyga, vi fick göra tråkiga saker som tipspromenad, maten var jätteäcklig och vi fick äta med plastbestick, men mattanterna var jättesnälla..."
Ja, det var första dagen, fler kommentarer lär komma.

Uppdaterat: min äldsta dotter tyckte maten var supergod och att de unga lärarna var väldigt trevliga. Dessutom har de barn som tidigare haft skolskjuts fått busskort, vilket ju är mkt positivt. Däremot är det fortarande en orättvisa att de andra barnen fr ex Mariefred och Åker måste betala sina resor själva.

Uppdaterat 2: båda mina barn kommer att gå i Mariefreds skola fr o m måndag. Nya skolledningen där har visat att de är engagerade, lyssnande och alerta, så jag tror på en bra utveckling av en skola som redan kan visa upp goda resultat.
(Alla skolor har för- och nackdelar, och det är många saker som spelar in när barn och deras föräldrar ska göra sina val. Vem som äger skolan spelar ingen roll för oss.)

11 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Det blir nog bra med skrifliga omdömen skall du se.

Jag fick skriftliga omdömen från första klass, betyg från 7 klass och betyg i ordning och uppförande på både högstadiet och gymnasiet. Klarar norska lärare det så klarar nog svenska lärare det också. Det är väl rimligt att förvänta sig att våra lärare skall ha den kollen på var och en elev, var de befinner sig i de olika ämnen?

Nu får föräldrarna tydligare se vad deras barn är bra på och vad de behöver öva mera på och få mera hjälp med/till. En bra reform, tycker jag. Skulle önska den kom när mina barn var yngre.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Jag fick betyg från andra klass - och se hur bra det gått för mig!
Nej, allvarligt talat, skolan funkar inte som den gjorde när vi var barn. Rikspolitikens beslut om ändrade betygssystem har knappast varit lyckade.

Att skriftliga omdömen i princip är bra är självklart, jag skrev till och med "utmärkt" här ovan.

Men vi måste också se till hur det faktiskt funkar i Praktiken. Om inte alla lärarna klarar detta idag så hinner de inte mer bara för att regeringen beslutar det. Vi på lokal nivå måste ta det ansvar som inte skolpolitiker på riksnivå tar.

Margit Urtegård sa...

Hej igen Dag.

Jag har i alla fall saknat, som förälder, att få de här omdömen som ni nu kommer att få. Att skolan i dag inte funkar som den
gjorde när du och jag gick i skolan är inget argument för att detta inte blir bra. Allt som kan göras för att komma så långt ifrån flum som möjligt är bra tycker jag. Nu måste fakta dokumenteras och det blir till bra hjälp för föräldrarna och eleverna. Det är jag övertygad om.

Jag var på Roggeskolan här om kvällen, vi som är grannar till skolen blev inviterade dit för att få information. Det hördes bra ut, vi träffade rektorn och vice-rektorn. Jag ser skolan från mitt hem. Min son Emil, som nu går i nian, har dock valt att gå kvar i Paulinska. Han trivs där.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Ja, men Margit, ingen är emot skriftliga omdömen, i varje fall inte jag. Vi har redan omdömen i ett databaserat system i vår kommun!

Men om vi menar allvar med att förbättra skolan, måste vi utgå ifrån hur det funkar i praktiken.
Jag tror inte att fler beslut av s k skolpolitiker på riksnivå tar bort flum, tvärtom.

Det går inte att skära ner år efter år och sen skylla dåliga resultat och arbetsmiljöproblem på rektorer och lärare. Så som det låtit från högern i flera år.

Skolverket har fastslagit att det behövs fler lärare, men regeringen har stoppat det särskilda anslaget.
(Ibland måste jag faktiskt vara kritisk mot regering och riksdag, men det viktiga är att vi gör vad vi kan i vår kommun.)

Margit Urtegård sa...

Hej igen Dag.

Jag läste Lottas blogg innan din och blandade väl ihop er lite. Apropå flumskolan, har skrivit några tankar kring den på min blogg, samt länkat till aktuella artiklar.

MVH Margit

Anonym sa...

Att du har dina barn på Roggeskolan måste nog kännas lite osom en knäpp på näsan för alla de Mariefredsbor som röstade på dig. Dög inte Mariefredsskolan?.

Dag Bremberg sa...

Jan, jag gillar inte anonyma inlägg, men jag kommenterar ändå.
Var mina barn väljer att gå har inget med politik att göra. Det valet gör de efter långa diskussioner och funderingar kring var de kan trivas och utvecklas bäst. (
F ö kommer de nu efter att ha varit med på Roggeskolans introduktionsdagar ändå att gå på Mariefreds skola. Det är en bra skola med många bra lärare och goda kunskapsresultat, trots de brutala nedskärningarna som M-alliansen tvingat fram de senaste åren.)
Jag lägger inga värderingar i om skolan ägs av kommunen eller någon annan (där skiljer jag mig från politiker i mer ideologiskt låsta partier).
Mitt ansvar som folkvald är att verka för att det finns bra skolor
att välja på för Mariefreds elever och föräldrar; om de sen väljer den ena eller andra skolan ska jag inte ha någon synpunkt på (även om jag länge som förälder engagerat mig i och för Mariefreds skola).

Anonym sa...

Om inte jag minns fel så var regeringens reform för skriftliga omdämmen inte obligatorisk. Det är upp till varje skolan därmed upp till föräldrarna att bestämma om omdömmen ska finnas. Om man inte gillar omdömmen så kan man säkert be läraren slänga pappret precis när han/hon skrivit klar det!

Dag Bremberg sa...

En sak som är bra med skriftliga omdömen är att läraren kan notera om en elev har problem med att stava.
Det var väl synd att det inte fanns på den tid då vissa av oss gick i skolan. Det fanns ju betyg då, men de anger ju inte exakt vad man kan och vad man behöver förbättra.
Min enda invändning är just skolministerns önskan att omdömena ska bli "betygsliknande".

Det är korrekt att rektorn i princip fattar beslut om modellen, men i vår kommun har vi redan ett system med skriftliga omdömen i en databas. Det handlar inte om att skriva lappar, och tur är väl det.

Tommy sa...

Hej Dag
Intressant att läsa din blogg.

Tack för superlativen! Vi i skolledningen skall göra allt för att Mariefreds skola skall vara det självklara valet för elever och föräldrar.
Kan berätta att de senaste dagarna är det flera elever som hade valt en friskola inne i Strängnäs, väljer att komma tillbaka till oss. Kul!

Våra meritvärden i somras var de högsta i hela Strängnäs. De skall de fortsätta att vara!

Vi ses

Tommy Hellsten
Rektor åk 6-9
Mariefreds skola

Dag Bremberg sa...

Tommy, kul att du som rektor är aktiv och utåtriktad - även på nätet!
Betygen var som sagt högst i Mariefreds skola i våras, och det bör de kunna vara framöver, med tanke på de goda sociala förutsättningarna (SALSA).
Men jag tror inte det räcker i den allt hårdare konkurrensen om eleverna. Skolan bör också visa att den är bra på att fånga upp vad elever och föräldrar vill, att den utvecklas, och erbjuder olika former av valfrihet inom skolans väggar.
Sen behövs det också att skolledningen är mycket tydlig gentemot politiken när det är problem eller behövs mer resurser.