tisdag 29 juli 2008

Ålderdomlig retorik

"Oppositionsrådet" Maria von B, som vår kommun avlönar med ett halvt riksdagsmannaarvode ägnar sig idag åt att hylla regeringen i såväl E-kuriren som SvD. Jag har undrat vad tandläkaren ska göra med sin politiska tid, kanske är detta svaret, fast det är tveksamt om detta ska finansieras av kommunens skattebetalare i stället för av den moderata partiapparaten.

Det som hon framför är det förväntade av en superlojal partigängare och det ska jag inte ifrågasätta; jag tycker mest det är roande när någon uttrycker sig så lyriskt om vår regering, som i verkligheten är så lågmäld, taktisk och pragmatisk.
Riktigt kul tyckte jag det var att hon i båda texterna använder samma formulering om vad regeringen uppmuntrar, dvs
"de breda folklager vars arbete samhällets grundvalar vilar på".

Detta ålderdomliga språk förknippade jag med den roliga Karl-Bertil Jonsson-filmen, som ju utspelar sig under andra världskriget.
Men när jag googlade fann jag att KBJ sa något annat:
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund på vilket samhället vilar."

De träffar jag fick på oppositionsrådets formulering om "samhällets grundvalar" var främst på sidor som tillhörde kd, sverigedemokraterna samt olika högerextremister. Därmed inte sagt att det är där hon fångat dessa uttryck; det kan mycket väl vara ur någon gammal bok.
Hur som helst så signalerar detta språkbruk inte det nytänkande som Alex Voronov efterlyste i sin lördagskrönika.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Dag !
Ja, jag kan hålla med om att det låter lite högtravande i efterhand när jag läser meningen du citerar. Men jag är ju lite äldre och har blandannat en mer gammaldags skolgångg än ni som är 10-15 år yngre. Sånt sätter sina spår. Du undrar vad jag skall göra med min politiska tid ! Det är underbart att ha tid för bla arbetsplatsbesök, debatt och alliansbyggande. Vill också försöka ordna några intressanta seminarier under hösten tex i klimatfrågan som jag är mycket engagerad i. Normalt hålller jag mig till kommunalpolitiken, men majoriteten verkar ha tagit långledigt, därav ett tillfälligt inhopp i rikspolitiken. Solidarisk skall man var mot det man tror på. Du har en vass penna och är mycket spetsfundig, är du också journalist ?
Maria v Beetzen

Anonym sa...

Menar du att kd och sd är "högerextremister", eller är det bara jag som tolkar ditt blogginlägg fel?

Dag Bremberg sa...

Maria, bra svar.
(Fast inte är du nämnvärt äldre. Bland politiker tillhör ju du också den "yngre generationen".)

Ang klimatpolitiken så har jag noterat att vissa moderater (och sossar) fortfarande bromsar, medan andra verkligen vill se till att konkreta åtgärder vidtas omgående. Du tycks tillhöra de senare, vilket är glädjande.
Hoppas att du kommer att stödja förslaget från demokratiberedningen om att inrätta en klimatberedning.

Dag Bremberg sa...

Tobias, ja, det är bara du som tolkar fel. De högerextremister jag syftade på var VAM-kretsarna.

Anonym sa...

Okej, då ber jag så mycket om ursäkt, Dag.

Dag Bremberg sa...

Tobias, du behöver inte be om ursäkt. Det är bra att du frågar.

För den som sprider andra påståenden kan jag klargöra att jag inte anklagar Maria von B för att vara vare sig kristdemokrat eller sverigedemokrat.
Jag ifrågasätter inte att hon är moderat, och kanske till och med en av de "nya", även om jag inte hittills märkt det i några ställningstaganden. Jag har dock stort hopp om att vi ska kunna hitta gemensamma ståndpunkter.
Fast nytänkande är lättare sagt än gjort, för att citera "Totto" Littorin.