måndag 2 juni 2008

Tama politiker

Dagens möte med kommunstyrelsen blev ytterligare ett exempel på hur flata politiker kan vara i Strängnäs.
Det positiva först: Jens Perssons debut som KS-ordförande: lugn, säker och positiv.
Men när det skulle tas beslut i frågan om Sidöparken gick han ut, eftersom han var jävig. Hans farbror Jan har ju fått löfte om en tomt där, enligt vad stadsarkitekten uppgett.

Jag begärde en redogörelse för hur detta gått till samt en förklaring till varför tjänstemännen förordade en anbudsgivare, som hade fått chansen att göra om sitt förslag, men ändå inte hade erbjudit det högsta priset.
Jag frågade stadsarkitekten:
"Hur kunde ni ta kontakt med anbudsgivaren när det var meningen att det skulle vara hemligt vilka som stod bakom anbuden, tills en vinnare utsetts?"
Jag fick ett svårtolkat svar om att man denna gång hade haft en "snabb process" fram till att man öppnade kuverten med namnen.
Sedan lät man alltså en anbudsgivare höja sitt pris och dessutom justera husens placering i enlighet med stadsarkitektens önskemål. De övriga fick inte någon chans att justera sina förslag, vilket enligt min uppfattning strider mot reglerna för hur markanvisningstävlingar ska gå till.

Många ledamöter i KS ifrågasatte både hanteringen och det slutliga valet av "vinnare".
Men efter lunchpausen röstade alla moderater och sossar för förslaget.
Jag och Erik i Strängnäspartiet yrkade på återremiss och vi reserverade oss.

2 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Frågan om Sidöparken får vi hålla koll på. Ett mycket konstigt förfaringssätt verkar det som om det har varit. Bra att du och Erik reserverade er. Undrar vem som känner vem när det gäller de som skall få anbudet? Jag anar ugglor i mossan, rena "sumpmarken" antagligen! Vi får vara vakna.

MVH Margit

Anonym sa...

Du glömde Dag - att den beramade "tomten" nu är borta ur bilden - och inne i detaljplanen istället!