tag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post5722445137214472598..comments2019-05-23T00:40:38.236+02:00Comments on Dagbok från Mariefred: Centern splittrad, miljöpartiet tigerDag Bremberghttp://www.blogger.com/profile/02220493228567196619noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-90689951356371042712011-04-03T20:53:53.956+02:002011-04-03T20:53:53.956+02:00Tack Mats för påpekandet att jag blandat ihop &quo...Tack Mats för påpekandet att jag blandat ihop "överheterna"! Tycker för övrigt att vi inte skall lägga oss platt för någon av dem.Per Wedlinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-65675449574999763032011-04-02T11:36:00.796+02:002011-04-02T11:36:00.796+02:00Hej Per! Vet inte hur länge Du bebott vår kommun m...Hej Per! Vet inte hur länge Du bebott vår kommun men visst kan man här besluta om stora bostadsområden utan att samtidigt lösa några trafikflöden. D.v.s. visst fattar man beslut om något som betecknas som en lösning av trafikflödesproblemet i fråga. Men beslutet är det nog bara idoter som vi som tror att någon tänker genomföra. Det räcker att titta på Tredje Backe och den s.k. "förbifartsgatan" Hammargatan.<br />Och så antar jag att Du med "Kyrkbrinken" menar "Slottsbrinken"? Överhet som överhet.../;-)Mats Wernerhttp://matswerner.blogg.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-76678467072573358572011-03-29T15:12:54.071+02:002011-03-29T15:12:54.071+02:00Nya bostadsområden kräver väganslutning och genere...Nya bostadsområden kräver väganslutning och genererar trafik. Så långt är nog alla överens. Därför kan man inte fatta beslut om nya bostadsområden utan att detta är löst. Gårdagens beslut i KF är därför knappast förenligt med Plan- och bygglagens krav på bebyggelseplaneringen.<br /><br />Man kan nog tillåta en ganska stor ökning av trafikflödet på Stallarholmsvägen om man accepterar högre bullernivåer, olycksrisker och barriärproblem. Om det är det som nuvarande och kommande Mariefredsbor tycker är bra. Gör de inte det så får man avstå från nya bostadsområden eller flytta trafiken. Så ad hoc-planeringen verkar fortsätta.<br /><br />Det går att lösa den lokala trafikknuten kring korsningarna vid Grafikens hus om Mavab flyttar och krukmakeriet rivs eller flyttas. Det sistnämnda innehåller en kulturellt värdefull ugn. Då kan en ny väg dras strax norr om Kärnbo kyrkoruin. Det kommer de kulturvårdande instanserna ha många synpunkter på. Men det löser bara problemet några hundra meter på Stallarholmsvägen.<br /><br />Man kan också låta Kyrkobrinkstrafiken gå på lokalgata över Gripsholms hagar. Då minskar trafiken något på Stallarholmsvägen ytterligare några hundra meter.<br /><br />Det finns många tänkbara lösningar för att minska trafikflödet på Stallarholmsvägen genom Mariefred. Både billiga och dyra. Förbifarter nära och längre bort. Men frågan kräver en lösning.<br /><br />Ur vägsynpunkt har därför bebyggelse nära Läggesta stora fördelar.Per Wedlinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-12222085354217159162011-03-29T13:47:05.185+02:002011-03-29T13:47:05.185+02:00Hej Dag.
Mycket bra referat du har skrivit. Jag s...Hej Dag.<br /><br />Mycket bra referat du har skrivit. Jag sitter och tänker på Centerpartiets ledamot Tomas F, jag måste säga att jag är imponerad över hans mod och civilkurage.<br /><br />Du var också mycket bra i talarstolen i går, som alltid.Margit Urtegårdhttps://www.blogger.com/profile/09441259661353215113noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-83566877613400246472011-03-29T11:50:08.874+02:002011-03-29T11:50:08.874+02:00Per, jag är skeptisk till vägidén. Dels tror jag i...Per, jag är skeptisk till vägidén. Dels tror jag inte att vägen går att dra på ett bra sätt över ett antal privata fastigheter, dels kan den inte bli samhällsekonomiskt försvarbar, dels skulle den bli en ursäkt för ytterligare byggande alldeles för långt ifrån Mariefred och Läggesta. Stadsarkitekten har helt rätt när han nu säger att vi inte bör tillåta mer byggande norr om Mariefred.Dag Bremberghttps://www.blogger.com/profile/02220493228567196619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-28033610976539915882011-03-29T09:45:57.345+02:002011-03-29T09:45:57.345+02:00För att det skall bli möjligt att bygga villor så ...För att det skall bli möjligt att bygga villor så nära Stallarholmsvägen som Veidekke skissat i avtalet http://www.strangnas.se/pages/24035/00%20Kommunfullm%c3%a4ktige/03%20Mars/11%20Markanvisningsavtal%20Ryborg,%20del%20av%20Mariefred%202.1,%20godk%c3%a4nnande.pdf<br /><br />så måste antingen Stallarholmstrafiken ledas om eller husen byggas med en bullerisolerande sida mot vägen. Är det så att det finns diskussioner mellan exploatörerna och plankontoret att göra en ny genomfartsväg genom Gripsholms hagar bort till Målartorp? På sidan 26 i FÖP-tillägget http://www.strangnas.se/upload/samhalleoutveckling/plan/oversiktsplan/F%c3%b6p%20Mariefred-L%c3%a4ggesta%202007,%20till%c3%a4gg/F%c3%96P-till%c3%a4gg%20Gripsholms%20hagar.pdf<br /><br />så skrivs det vagt om detta men på kartblilden söder om vägreservatet så är det bara lokalgator inritade. Det går inte ihop.<br /><br />Det kan finnas goda skäl att få till en "förbifart väst" till Stallarholmen men frågan är var den i så fall skall dras.Per Wedlinhttp://www.akerutveckling.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2730438863769096322.post-84282660025413015222011-03-29T06:56:57.568+02:002011-03-29T06:56:57.568+02:00Sorglig läsning, Dag! Och visst korrumperar makten...Sorglig läsning, Dag! Och visst korrumperar makten. Miljöpartiets agerande är ett ytterligare bevis. Jag tror inte det hänt om Erik Frostegren funnits kvar.Mats Wernerhttp://matswerner.blogg.senoreply@blogger.com